Minggu, 08 November 2015

Vitiligo dan Ayurveda

Vitiligo dan Ayurveda

Vitiligo adalah penyakit di mana terdapat kehilangan warna coklat (pigmen) dari kawasan kulit, menyebabkan tompok putih yang tidak teratur pada badan.

Puncanya adalah benar-benar tidak diketahui. Difahamkan bahawa dalam kes pesakit vitiligo, sel-sel imun memusnahkan sel-sel yang menghasilkan pigmen coklat (melanosit). Jadi, sejenis gangguan autoimun. Vitiligo boleh berlaku pada semua peringkat umur dan sama ada dalam seks. Sesetengah keluarga seolah-olah mempunyai peningkatan kejadian, jadi ada pautan lemah kecenderungan genetik. Keadaan ini memberi kesan kepada kira-kira 1 daripada setiap 100 orang di Amerika Syarikat.

Vitiligo dikaitkan dengan tiga penyakit autoimun yang lain dan juga kadang-kadang dikaitkan dengan pesakit yang mempunyai atau mempunyai alopecia areata mempunyai (kehilangan rambut setengah-setengah).

• penyakit Addison

• Hipertiroidisme

• anemia Parah

Gejala Vitiligo: kawasan rata biasa-perasaan kulit tanpa sebarang pigmen muncul tiba-tiba atau secara beransur-ansur yang mempunyai sempadan yang lebih gelap. Dengan jelas tepi tetapi mungkin tidak teratur.

Vitiligo paling sering menimpa muka, siku dan lutut, tangan dan kaki, dan kemaluan. Vitiligo adalah lebih traumatik pada orang berkulit gelap kerana kontras tompok putih pada kulit gelap.

Tanda-tanda dan ujian Biasanya apabila pemeriksaan kulit atau biopsi dengan ujian makmal oleh doktor

Kes saya sendiri vitiligo dan subequent penawar:

Saya telah disahkan menghidap Vitiligo (leukoderma) pada bulan Mei 2010 dan sembuh diri dari dalam lebih kurang 9 bulan dengan regimen saya disesuaikan daripada pelbagai sumber: Doktor holistik saya, doktor biasa, menyelidik web, dan hanya cuba-ralat.

Berikut adalah sinopsis regimen saya:

a) Dos yang tinggi B-vitamins- asid folik khusus (B-9), B-12, dan asid Pantothenic (B-5). Saya juga telah mengambil vitamin B- lain untuk memastikan mereka seimbang. B adalah larut air sangat lazimnya tidak berbahaya dalam dos yang tinggi kerana ia pindah dari dalam badan seperti vitamin larut lemak.

b) D vitamin (periksa dengan doktor untuk dos anda). Saya mengambil 6000 IU selama 4 bulan dan secara beransur-ansur mengurangkan dos kepada 2000 IU.

c) Detox (tanya doktor holistik) untuk membersihkan toksin hati dan detox logam berat. Banyak produk yang baik boleh didapati di pasaran.

d) Ayurveda herbs- menyemak tablet Pigmento dan krim. Bekerja seperti azimat dalam 2 bulan. Saya nampak gelap satu tempat cahaya dengan cepat apabila terdedah cahaya kepada cahaya matahari setiap hari. Terlalu banyak matahari boleh menggelapkan kulit selanjutnya.

e) Homeopathic- semak dengan seorang doktor homeopati. Ini mungkin berkesan sempena Ayurveda.

f) Got off diari dan gluten selama 6 bulan. Saya kini mengambil mereka dalam dos yang kecil

g) Digunakan krim kulit melalui preskripsi dipanggil Protopic, dinasihatkan oleh doktor perubatan saya. Ia seolah-olah untuk membantu tetapi terdapat beberapa amaran pada label daripada penggunaan jangka panjang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar