Minggu, 08 November 2015

Kalsium Coral - Sumber, Faedah Dan Kesan-kesan sampingan

Kalsium Coral - Sumber, Faedah Dan Kesan-kesan sampingan

Apabila ia datang kepada makanan tambahan kalsium, kalsium karang adalah salah satu yang paling bercakap tentang mata pelajaran. Sudah tentu, orang yang sentiasa mencari cara semulajadi untuk mengekalkan kesihatan. Pakar mendapati bahawa batu karang adalah sumber kalsium yang baik kerana mereka terbaik menyerupai kalsium yang terdapat dalam tulang manusia dan aliran darah. Batu karang juga mengandungi mineral seperti magnesium, kalium dan natrium. Tetapi sebagaimana yang mereka katakan, mineral surih dalam kalsium karang bergantung kepada kawasan atau lokasi batu karang telah dituai.

Sumber
Sebenarnya ada dua sumber ini jenis kalsium. Yang pertama diambil dari kalsium fosil di atas laut dan yang kedua didapati di bawah laut. Orang-orang yang diambil di atas laut adalah deposit batu kapur. Mereka sekali sebahagian daripada terumbu karang. Batu kapur ini kemudian dibuat ke dalam bentuk serbuk. Selepas itu, ia bercampur dengan bahan-bahan lain. Antara perkara yang terdapat di bawah atau di bawah laut dituai dengan berhati-hati tidak memusnahkan batu karang sebenar yang masih hidup. Di Amerika Syarikat, majoriti kalsium karang datang dari Okinawa, Jepun. Satu Kelemahan Okinawa kalsium karang adalah tahap yang tinggi merkuri dan plumbum.

Manfaat
Pengamal perubatan mendapati beberapa manfaat dari jenis kalsium dalam tubuh badan manusia. Ia boleh mengawal suhu darah. Ia juga mengawal gula darah yang normal. Lain-lain faedah kalsium karang adalah seperti berikut:

- Membantu meningkatkan sistem imun
- Menguatkan tulang dan gigi
- Membersihkan usus dan organ-organ dalaman yang lain dan juga

Terdapat akaun lain yang membuktikan kalsium karang sebagai penawar untuk penyakit jantung tertentu. Wanita juga merasa bermanfaat dalam mengurangkan PMS teruk masalah.

Kesan sampingan
Sejak ini jenis kalsium adalah agak baru di pasaran, orang mencari kesan sampingan kalsium karang di dalam badan manusia. Salah satu kesan sampingan segera yang pakar-pakar kesihatan melihat berkaitan dengan saluran GI. Sembelit adalah satu kebimbangan yang sama dengan penggunaan kalsium karang. Orang lain juga mengadu gas usus yang berlebihan dan kembung.

Satu lagi kemungkinan risiko kesihatan adalah keracunan. Sejak ini jenis kalsium diambil atas atau di bawah laut, ia adalah mungkin bahawa batu karang dan kerang telah menyerap bahan-bahan beracun di dalam air laut seperti plumbum dan merkuri dan bahan-bahan toksik lain yang mencemarkan perairan laut. Bahan-bahan yang berbahaya masih boleh hadir dalam batu karang walaupun ia telah melalui proses pembuatan. Uranium, mangan dan strontium adalah sebahagian daripada mereka. Mereka sangat berbahaya dan tidak digalakkan untuk kegunaan manusia.

Sesungguhnya, kalsium karang adalah sangat berfaedah. Kemudian lagi, seperti mana-mana ubat-ubatan lain, terdapat risiko melibatkan. Sentiasa berunding dengan doktor anda sebelum mengambil apa-apa makanan tambahan untuk memastikan bahawa anda tidak lebih daripada dos atau di bawah dos. Juga ingat, apabila mengambil makanan tambahan harian kalsium sama ada karang atau pil dan tablet lain, masih ada peluang untuk lebih dos. Deposit kalsium mungkin berakhir di dalam buah pinggang dan pundi hempedu atau anda. Hubungi pembekal penjagaan kesihatan anda untuk memastikan dan melaporkan sebarang kesan sampingan yang tidak diingini untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku pada masa hadapan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar