Minggu, 08 November 2015

Buteyko Pengamal dilatih untuk Bantuan Anda Menormalkan Pernafasan

Buteyko Pengamal dilatih untuk Bantuan Anda Menormalkan Pernafasan

Menormalkan pernafasan anda melalui teknik tertentu dikenali sebagai kaedah Buteyko yang (dinamakan selepas K. Buteyko, yang mula untuk membangunkan teknik pernafasan beliau pada tahun 1950) boleh membantu mengurangkan satu siri gejala-gejala yang disebabkan oleh lebih-bernafas atau hyperventilation. Menurut K. Buteyko, kerana oksigen dikitar melalui badan-badan kami, kami menghasilkan karbon dioksida yang kita melepaskan apabila kita menghembus nafas. Kami tidak, bagaimanapun, melepaskan semua karbon dioksida yang dihasilkan. Sebahagian daripada karbon dioksida akan kekal di dalam sel-sel kita untuk mengawal tahap pH oksigen dalam sel-sel kita melalui apa yang dikenali sebagai "kesan Bohr." Jika badan kita mengambil terlalu banyak, atau hyperventilate, tahap oksigen tercampak keluar dari kira-kira dan ia menjadi lebih sukar untuk sel-sel untuk memproses dan menggunakan oksigen yang terkandung dalam hemoglobin kami. Ia akan menjadi mustahil untuk menggunakan semua oksigen yang hadir, supaya apabila kita menyedut terlalu banyak kita benar-benar mendapat kurang oksigen ke dalam tempat-tempat yang penting di mana ia perlu untuk mengekalkan kesihatan yang optimum dan fungsi tubuh.

Apabila kita menarik nafas terlalu cepat, badan menyerap lebih banyak oksigen daripada badan kita benar-benar perlu, dan kita sedar mewujudkan gejala patologi dalam badan kita. Asma, apnea tidur, berdengkur, kepeningan, kekurangan tenaga, sakit kepala migrain dan banyak kesukaran kronik yang lain boleh menjadi hasil daripada mengambil terlalu banyak oksigen kerana terlalu bernafas atau hyperventilation. Kaedah Buteyko boleh diajar secara berasingan oleh pengamal Buteyko dilatih untuk menormalkan dan meningkatkan pernafasan. Ia adalah berdasarkan idea yang mudah bahawa jika kita mengambil dalam jumlah yang betul oksigen bagi mengekalkan homeostasis-yang bermakna menjaga tubuh kita berjalan pada tahap optimum mereka dengan semua oksigen yang digunakan sepenuhnya dalam pelbagai organ-maka kami banyak tanda-tanda yang kita menderita akan mengurangkan atau hilang. Memperlahankan pernafasan kita itu, adalah satu teknik penting yang ramai orang mendakwa telah berkesan dalam meningkatkan pernafasan dan mengurangkan atau menghapuskan gejala-gejala asma, apnea tidur, hyperventilation dan lain-lain pelbagai bentuk penyakit.

K. Buteyko mendapati bahawa badan juga bertindak balas atau pampasan apabila kita mempunyai tabiat hyperventilating, yang boleh membawa kepada gejala-gejala lain, bermula dari hidung tersumbat (pengumpulan mukus yang berlebihan untuk memperlahankan penyedutan) tidur apnea dan adenoids diperbesarkan. Seorang pengamal Buteyko terlatih dan berlesen boleh membimbing anda melalui modul latihan dalam persekitaran yang satu-satu untuk menormalkan pernafasan, mengurangkan pengambilan oksigen, memupuk bersantai, dan menghapuskan banyak gejala-gejala dan risiko kesihatan yang berkaitan dengan hyperventilation dan berlebihan bernafas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar