Minggu, 08 November 2015

Rawatan Kecederaan sukan untuk Ski dan Luncur Salji Kecederaan

Rawatan Kecederaan sukan untuk Ski dan Luncur Salji Kecederaan

Apabila ia datang untuk sukan musim sejuk, dua daripada aktiviti pertama yang datang ke fikiran adalah bermain ski dan snowboarding. Seperti yang popular dan menyeronokkan sukan ini adalah, mereka juga boleh menjadi agak berbahaya dan boleh menyebabkan kemalangan. Kecederaan yang disebabkan oleh kemalangan ini kadang-kadang memerlukan bulan sesi rawatan kecederaan sukan.

Apabila kecederaan daripada untuk bermain ski atau snowboarding kurang teruk dan tidak melibatkan kerosakan teruk seperti patah tulang, melihat chiropractor untuk rawatan boleh membantu untuk pesakit. Rawatan kiropraktik, seperti rawatan whiplash, menyembuhkan melalui menjajarkan otot pesakit dan tulang dengan betul. Beberapa ahli tulang juga menawarkan perkhidmatan pemulihan fizikal bebas daripada dadah dan teknik pengurusan kesakitan termasuklah penggunaan terapi panas dan sejuk, penyokong dan terapi relaksasi, rawatan ultrasound dan penyaman dan kekuatan latihan.

Berikut adalah beberapa kecederaan umum yang berkaitan dengan ski dan snowboarding kemalangan, dan juga pilihan rawatan kiropraktik untuk setiap satu:

Whiplash

Kecederaan yang berlaku apabila kepala anda adalah tiba-tiba terpaksa dalam satu arah dan kemudian direbut ke arah yang bertentangan dipanggil whiplash. Ini adalah kejadian yang biasa berlaku dalam perlanggaran auto, tetapi ia juga boleh berlaku dalam ski dan snowboarding. Hasilnya boleh koyak otot dan ligamen di leher anda dan juga kerosakan saraf.

Sebagai whiplash memberi kesan kepada individu berbeza, ahli tulang memulakan rawatan whiplash dengan penilaian kecederaan anda untuk pelan penyembuhan peribadi anda yang akan diwujudkan. Kemudian, berdasarkan pelan penyembuhan anda, amalan seperti relaksasi otot dan rangsangan, latihan penstabilan yang sesuai, manipulasi tulang belakang dan latihan ergonomik digunakan untuk rawatan whiplash anda. Rawatan Whiplash termasuk menyesuaikan leher, yang dilakukan apabila chiropractor perlahan-lahan bergerak bersama ke arah kawasan yang sengit di leher dan bahu (manuver agak bebas kesakitan).

Kecederaan bahu

Bahu terkehel. Apabila tulang humerus anda, yang terletak di bahagian atas lengan anda, ditolak atau ditarik keluar dari soket di bilah bahu anda, anda telah terseliuh bahu anda. Satu keputusan kecederaan ini adalah kerosakan kepada rawan atau ligamen, serta otot radang, yang membawa kepada pelbagai sangat terhad gerakan dan kekuatan dalam lengan anda. Melawat chiropractor adalah berguna rawatan kecederaan sukan untuk jenis kecederaan. Untuk membantu melegakan kesakitan dan tekanan di bahu anda, rawatan kiropraktik untuk bahu terkehel termasuk memanipulasi tulang belakang dan menyusun semula lembut vertebra anda.

Pemisahan bahu. Biasanya disebabkan oleh jatuh langsung di bahu anda, kecederaan ini disebabkan oleh kerosakan kepada sendi yang memegang tulang anda dan bilah bahu bersama-sama. Menggunakan sling supaya memegang berat lengan anda lebih selesa adalah sebahagian daripada rawatan kiropraktik. Menggunakan haba atau pek ais, ultrasound rangsangan otot, latihan udara dan lembut manipulasi tulang belakang dan bahu juga termasuk di dalam kiropraktik rawatan kecederaan sukan untuk jenis kecederaan.

Rotator kecederaan cuff. A cuff alat pemutar, yang terdiri daripada empat otot bahu yang berbeza yang mengawal kestabilan dan gerakan, boleh tercedera dengan jatuh dengan tangan terulur atau menerima satu tamparan langsung. Apabila Ski atau snowboarding, yang tamparan langsung boleh datang dari ski, tiang ski, pokok, atau objek lain. Regangan dan pengukuhan latihan, urut, haba lembap dan ais, dan manipulasi bahu dan tulang belakang semuanya adalah sebahagian daripada rawatan kiropraktik untuk kecederaan kepada cuff alat pemutar itu.

Kecederaan lutut. Kecederaan yang biasa untuk pemain ski dan papan salji berlaku dalam keadaan berlutut. Untuk mengurangkan kesakitan dan keradangan di lutut, sukan kiropraktik rawatan kecederaan pertama akan melibatkan menggunakan pita sukan atau kaki pendakap, terapi sejuk dengan ais, dan tisu penyembuhan terapi lembut (dengan bantuan ultrasound, laser, atau rawatan interferential). Setelah kesakitan dan keradangan lebih terkawal, rawatan kiropraktik, seperti urutan lembut tisu, teknik mobilisasi dan manipulasi kawasan yang terjejas dan sendi sekitarnya, akan dilaksanakan. Chiropractor anda mungkin anda mengambil bahagian dalam senaman kaki untuk membantu anda mendapatkan semula kekuatan dan kestabilan kemudian ke bawah baris.

Untuk rawatan progresif yang bertujuan untuk betul menyembuhkan badan anda dari masa ke masa, dan juga membantu mendapatkan semula kekuatan anda dan mengelakkan kecederaan berulang, mempertimbangkan beralih kepada penjagaan kiropraktik untuk rawatan kecederaan sukan. Untuk pelbagai kecederaan, termasuk yang disebabkan ski atau snowboarding kemalangan, rawatan kiropraktik yang melibatkan perubatan pelengkap atau integratif juga boleh bekerja dengan baik dengan rawatan kecederaan sukan yang ditetapkan oleh doktor anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar