Minggu, 08 November 2015

Suatu Pengenalan Kepada Ayurveda

Suatu Pengenalan Kepada Ayurveda

Ayurveda, sains perubatan kuno India, diterima sebagai sistem perubatan saintifik yang tertua, yang mempunyai rekod yang panjang rawatan klinikal. Selain daripada menjadi doktrin semata-mata untuk rawatan perubatan, Ayurveda menunjukkan satu cara untuk melindungi dan mengekalkan kesihatan, menyembuhkan penyakit dan menjalani hidup yang panjang yang sihat.

Ayurveda menganggap individu sebagai gabungan badan, minda dan jiwa. Ia percaya bahawa tidak ada dua individu yang sama, dan dengan itu mengesyorkan rawatan yang berbeza untuk setiap individu berdasarkan perlembagaan masing-masing walaupun mereka mungkin mempunyai gejala yang sama.

Sistem perubatan Ayurveda mengakui bahawa Sumber Mutlak (Paramatma) adalah asal-usul segala hikmat dan kebijaksanaan. Manifestasi kesihatan adalah hasil dari kasih karunia Abolute (Paramatma) bertindak melalui undang-undang alam (Prakriti). Ayurveda membantu dalam menggalakkan keharmonian antara alam semula jadi dan individu dengan membantu seseorang individu untuk menjalani kehidupan yang berada dalam keseimbangan dengan undang-undang alam.

Ayurveda menjelaskan bahawa tiga tenaga asas universal mengawal semua proses yang semula jadi pada tahap mikrokosmik dan macrocosmic dan kesan tenaga ini dalam sistem bintang galaksi dan pelbagai akan di-seterusnya memberi kesan kepada fisiologi manusia. Ini tenaga universal dipanggil "Tridosha".

Pengertian Ayurveda

Ayurveda yang terdiri daripada Ayur (kehidupan) dan Veda (Scince atau pengetahuan) adalah sains penyembuhan holistik yang dalam erti kata lain yang dikenali sebagai "Science kehidupan". Ayurveda berkaitan dengan cara hidup yang lengkap, bukan hanya merawat penyakit.

Prinsip-prinsip asas

Ayurveda menganggap umat manusia dan alam semesta sebagai keasalan yang sama, dan menganggap alam semula jadi untuk dibuat daripada tiga kualiti utama (juga dikenali sebagai gunas). Ini gunas iaitu Sattva, Raja dan Tamas adalah sifat dalaman yang terdapat dalam semua bentuk bahan alam semula jadi.

Ayurveda juga menganggap seluruh alam semesta ini dilaksanakan melalui lima elemen utama disebut Panchamahabhutas termasuk ruang, api, air, udara dan bumi. Struktur manusia keseluruhan dianggap dibuat Tujuh tisu (juga dikenali sebagai dhatus) iaitu plasma, tisu adipos, otot, tulang sumsum, tulang, darah dan tisu pembiakan. Dari cecair semua tisu ini, Ojas (tenaga) yang merupakan produk utama yang disucikan untuk metabolisma dan pencernaan, terbentuk. Ojas juga dianggap untuk menyambung kesedaran dan fisiologi individu dan bertanggungjawab untuk membangunkan imuniti dalam badan.

Faedah belajar lebih lanjut mengenai Ayurveda

bukan hanya rawatan, tetapi satu cara hidup
tiada kesan sampingan yang diketahui
membantu membasmi ketegangan
menenangkan anda
menyediakan pengetahuan mendalam tentang anda
menceritakan tentang kesan pemakanan yang baik dan buruk kepada kehidupan
membantu meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan
membantu untuk mencapai - dharm, arth, kama, moksha

Tidak ada komentar:

Posting Komentar