Minggu, 08 November 2015

Paranoia dan Alahan

Paranoia dan Alahan

Jika seseorang itu untuk bertanya, apakah hubungan antara alahan bermusim dan paranoia? Jawapannya akan menjadi, tidak ada.

Dan itu adalah betul ... banyak masa. Walau bagaimanapun, saya pernah dirawat seorang lelaki muda dengan alahan bermusim yang, saya belajar, adalah pembungkusan pistol dan, sesungguhnya, paranoid, tidak paranoid gila, tetapi dimakan dengan idea-idea yang dia berada di bawah potensi serangan, bahawa terdapat orang-orang yang tidak baik di luar sana daripada untuk mendapatkan dia.

Ia adalah pada tahun 1997 bahawa dia datang. Beliau berusia 29 tahun pada masa itu dan dia ada di sana kerana alahan sederhana teruk, lebih teruk pada musim bunga dan musim panas. Gejala-gejala alergi adalah biasa: hidung gatal, lelangit, mata dan tiub Eustachio, ditambah bersin dan kehilangan sesekali bau. Gejala-gejala seperti homeopati memanggil tanda-tanda lazim dan ia adalah hampir mustahil untuk menetapkan dengan jayanya pada tanda-tanda biasa kerana semua penghidap alergi bermusim menggambarkan simptom yang sama. Tidak seperti perubatan konvensional di mana antihistamin akan memberikan kelegaan sementara, tidak ada ubat tunggal untuk alahan. Setiap pesakit akan memerlukan ubat yang berbeza berdasarkan nya keperibadian.

Pada masa ini, anda sedar bahawa homeopati yang tidak mensasarkan penyakit secara terus, tetapi cuba untuk belajar semua dia boleh tentang pesakit beliau dalam usaha untuk merawat semua aspek orang itu.

Pada tahap fizikal, saya belajar peluh pada kakinya adalah menjengkelkan dan menyakitkan hati dan telah menyebabkan kulit mengeras dan kemudian mengelupas. Saya mempunyai mengelupas sarung kaki saya di akhir hari, katanya. Ianya tidak menyenangkan untuk berjalan. Maklumat ini akan berubah menjadi lebih relevan dalam memilih ubat homeopati itu daripada mana-mana gejala alahan beliau.

Gusi beliau cenderung untuk berdarah, sekali lagi, gejala yang agak biasa. Beliau tidak dapat menahan sabar terhadap susu lembu, satu gejala yang sangat biasa.

Sikapnya yang ramah dan terbuka. Beliau mengakui menjadi agak takut apabila bersendirian. Saya memerlukan orang di sekeliling saya, katanya.

Beliau kemudian menyebut bahawa dia mempunyai permit untuk membawa pistol dan satu sentiasa dijalankan. Kami kumpulan yang dibenci, katanya.

Siapa yang benci? Saya ingin tahu.

Kerajaan. Anda sentiasa perlu berhati-belakang anda.

Beliau bekerja di Intercontinental Airport Houston untuk AS Imigresen dan Kastam Penguatkuasaan. Kerja-kerja ini adalah tekanan, sehingga 10-12 jam sehari, kadang-kadang selama empat belas hari berturut-turut. Beliau dibenarkan atau tidak dibenarkan masuk ke penumpang dari luar negara. Dia memerlukan satu tahap kesedaran dan pengertian untuk mengesan pendatang tanpa izin. Seperti yang dia bercakap Sepanyol lancar, beliau sering diperkatakan Tengah dan Amerika Selatan.

Beliau juga perasaan beliau. Saya sentiasa curiga terhadap orang sejak saya kecil, katanya. Saya sentiasa mempunyai pelan sandaran. Terutamanya dalam perhubungan. Apabila saya mempunyai teman wanita, saya bertarikh di sebelah.

Mengapa?

Takut saya akan terluka oleh dia, bahawa dia akan mengambil kepercayaan saya dan patah.

Wasangka beliau dilanjutkan selepas hubungan peribadi. Saya menyimpan pengawal saya, kata beliau. Setiap hari saya menggunakan strategi untuk mengetahui jika orang berada di up dan ke atas. Namun demikian, saya boleh menjadi seorang yang sangat menipu dan kerang-keroh diri saya sendiri. Hidup adalah permainan catur. Jika anda membiarkan orang mengambil kesempatan daripada anda, mereka akan.

Kerana hypervigilence dan mistrustfulness, saya menggeledah Repertory petunjuk dan mendapati kedua-dua rubrik: Khayalan, semua orang adalah musuh dan Khayalan, dia dikelilingi oleh musuh-musuh. Dalam kedua-dua rubrik terdapat merkuri homeopati diketahui pakar homeopati sebagai Mercurius solubilis. Mercurius juga meliputi mengelupas menyakitkan pada tapak kaki dan gusi berdarah. Walaupun sebahagian besar daripada gejala alahan beliau adalah biasa, beliau mempunyai satu yang pelik: ia bersin apabila dia masuk ke dalam cahaya matahari yang terang. Itu adalah anomali, sesuatu yang tidak dijangka pada alahan dan ia adalah gejala Mercurius Sulphuricum, analog Mercurius.

Orang yang memerlukan Mercurius sering curiga dan curiga. Apabila sifat-sifat ini menjadi terjalin dengan kemarahan, Mercurius orang boleh mampu bertindak ganas, termasuk pembunuhan. Mujurlah, pesakit saya adalah jauh dari itu.

Beliau menerima dos tunggal Mercurius Sulphuricum pada bulan Mei, 1997.

Empat minggu kemudian, dia melaporkan kulit pada tapak kaki tidak lagi keras, peluh kaki tidak lagi merengsa atau menyakitkan hati dan senjata telah berhenti pendarahan. Alahan bertambah baik kemudian kembali minggu yang lalu jadi dia telah mengambil satu dos Arundo, ubat homeopati yang dikenali sebagai bertindak alahan. Ia membantu walaupun saya tidak suka lagi dia telah mengambil ia kerana saya mahu ubat yang bertindak lebih dalam, Mercurius Sulphuricum menjaga segala-galanya. Saya tidak akan kecewa.

Empat bulan kemudian, pada bulan Oktober, alahan telah kembali dan kulit pada tapak kaki telah menjadi lebih keras. Mercurius Sulphuricum diulangi untuk kali kedua.

Pada bulan Mei, 1998, beliau melaporkan dia telah didenda sehingga akhir Februari apabila alahan dikembalikan. Saya tidak lagi membawa pistol di mana sahaja aku pergi, dia berkata, walaupun saya membawa satu dalam kereta saya. Saya begitu paranoid sebelum ini. Saya pernah memakai pistol apabila saya pergi keluar untuk mendapatkan mel.

Sejak beberapa tahun akan datang dia melakukannya dengan baik, yang memerlukan dos tunggal Mercurius Sulphuricum jarang. Pada satu ketika dia begitu baik saya tidak melihat dia selama enam tahun sebagai alahan beliau adalah ringan kepada yang tidak wujud.

Pada tahun 2006, beliau memberitahu saya bahawa dia telah melepaskan pistol pada tahun 2003. Walaupun sifat mencurigakan beliau adalah jauh kurang dia akui, Apabila saya di sebuah restoran, saya mengimbas tempat untuk mencari sesiapa sahaja yang boleh menjadi ancaman.

Ia adalah sukar untuk tahu sama ada mengimbas sebuah restoran untuk bahaya adalah wajar atau terlalu mencurigakan. Saya mengambil keputusan wasangka beliau adalah lebih daripada purata dan Mercurius Sulphuricum diulangi.

Setahun setengah kemudian, pada bulan Jun 2008, saya melihat dia lagi. Beliau berkata alahan beliau kini amat ringan. Saya tidak boleh memberitahu anda kali terakhir saya sakit, katanya. Sejak saya nampak dia, saya telah menulis sehingga sejarah kes dan hendaklah ia membacanya. Dia kelihatan hairan kerana beliau membaca. Sungguh mengagumkan bagaimana saya telah berubah, katanya. Saya telah datang jauh. Saya bersetuju.

Pada bulan Oktober, 2011, beliau datang untuk satu perkara yang tidak berkaitan, hydrocele testis. Kami bercakap tentang bagaimana dia berusia empat belas tahun yang lalu. Apabila ditinjau kembali, beliau berkata, yang agak mengejutkan-bahawa saya mempunyai bahawa jenis paranoia. Ia membuatkan saya tertanya-tanya jika ia adalah benar-benar saya.

Adakah anda masih menyimpan senjata api? Saya bertanya.

Saya mempunyai senjata saya simpan di dalam rumah untuk perlindungan, beliau berkata, tetapi saya tidak ingat kali terakhir saya melihat ia.

Jadi, ya, paranoia dan alahan boleh dikaitkan. Dan, mereka boleh diubati pada masa yang sama dan dengan ubat yang sama. Homeopati adalah sains terapeutik direka untuk merawat mahir orang yang pertama, penyakit sekunder. Meletakkan orang yang tepat dan penyakit akan datang tepat juga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar