Minggu, 08 November 2015

Merawat Menopaus Dengan Herba

Merawat Menopaus Dengan Herba

Menopaus adalah satu keadaan yang berlaku dalam kehidupan seorang wanita sekitar umur 45 hingga 50. Ia adalah tempoh apabila ovulasi berhenti dan jadi kitaran haid juga berhenti. Menopaus boleh menyebabkan turun naik yang serius dalam tahap hormon dan akibatnya banyak gangguan emosi dan fizikal. Kesan menopaus boleh mencerminkan pada kulit, rambut, kuku dan lain-lain membuat wanita kelihatan lebih tua. Ini boleh menambahkan lagi tekanan dan trauma gejala. Tanda-tanda termasuk rasa panas, berpeluh malam, berdebar-debar, insomnia, sakit sendi, sakit kepala, kekeringan faraj dan lain-lain Sebagai tambahan kepada ini, adalah tanda-tanda emosi yang lebih teruk daripada yang fizikal; cepat marah, kemurungan, perubahan personaliti, ideations membunuh diri dan lain-lain

Makan makanan yang meningkatkan tahap estrogen boleh membantu semasa menopaus. Alfalfa, kacang soya, pucuk soya, flaxseeds dihancurkan, bawang putih, kacang hijau, bijan, gandum, keladi, biji labu, timun, jagung, epal, benih anise, kubis, beetroots, minyak zaitun, buah zaitun, betik, oat, kacang, biji bunga matahari adalah semua tumbuh-tumbuhan yang mengandungi estrogen dan juga boleh meningkatkan kesihatan secara keseluruhan. Termasuk lebih makanan ini dalam diet boleh membantu meringankan daripada gejala menopaus. Saderi, pasli dan kacang juga boleh dimasukkan dalam diet untuk melegakan gejala-gejala menopaus.

Evening primrose oil juga boleh memberi manfaat semasa menopaus. Wort St.John dapat membantu dengan kemurungan yang dikaitkan dengan menopaus. Cohosh hitam digunakan untuk merawat rasa panas dan berpeluh malam itu berlaku akibat keadaan ini. Chasteberry didapati mempunyai hasil yang positif dalam meningkatkan mood dan keresahan di kalangan wanita. Valerian dan chamomile sebagai penenang boleh berurusan dengan insomnia yang berkaitan. Ginseng adalah herba yang terkenal dengan sifat-sifatnya untuk mengenang kembali tekanan dan untuk memberikan sejumlah rasa kesejahteraan.

Benih lobak merah direbus dalam susu boleh diambil sebagai minuman biasa semasa menopaus. Susu dan penggunaan produk susu perlu meningkatkan untuk mengadakan peruntukan bagi keperluan kalsium. Jus ubi bit juga minuman berfaedah. Banyak sayur-sayuran berdaun hijau boleh mengurangkan gejala menopaus. Biji Rami adalah satu lagi ubat rumah untuk menopaus. Licorice mengandungi estrogen dan amat berkhasiat semasa menopaus.

Minyak badam dicampur dengan minyak geranium boleh digunakan untuk aplikasi tempatan untuk mengurangkan kekeringan faraj. Aloe Vera gel juga membantu untuk berurusan dengan kekeringan faraj. Krim Calendula boleh melegakan gatal-gatal faraj. Nettle meninggalkan kenaikan membuang air kecil. Akar asparagus boleh menggalakkan yang baik umum itu bagi badan wanita.

Minda yang menyeronokkan dan badan yang sihat boleh melawan menopaus lebih baik daripada fikiran yang tidak stabil dan badan yang lemah. Senaman yang kerap, sikap yang positif dan diet yang sihat boleh melakukan keajaiban dalam rawatan menopaus. Menopaus bukan penyakit; ia adalah suatu keadaan yang semua wanita perlu menghadapi. Adalah lebih baik bagi wanita untuk mendapatkan bersedia untuk ia terlebih dahulu untuk dapat bahagia hidup pergolakan yang disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar