Jumat, 06 November 2015

C. Diff Colitis - Rawatan dan Maklumat pada Ancaman Senyap

C. Diff Colitis - Rawatan dan Maklumat pada Ancaman Senyap

C. diff kolitis: A Bug pada Kebangkitan

C. diff kolitis, juga dikenali sebagai Clostridium difficile kolitis, adalah benar-benar jahat, jangkitan melemahkan yang telah pergi agak tanpa disedari dalam tempoh 20 tahun lepas. Dan manakala perhatian paling pandemik telah memberi tumpuan kepada selesema burung atau penceroboh asing lain dari luar negara, secara mendadak meningkat C. kadar jangkitan beza yang telah secara senyap semakin meningkat. Gejala boleh merangkumi pelbagai dari cirit-birit ringan kepada keradangan menyakitkan dan mengancam nyawa kolon.

C. diff jangkitan bukan sahaja telah meningkat dalam nombor, tetapi juga strain bakteria telah menjadi lebih dan lebih sukar untuk dirawat. Ia boleh menyerang sesiapa sahaja. Berpuluh-puluh ribu orang termasuk mereka yang berada dalam kesihatan yang terbaik dan tidak pada antibiotik, yang tinggal di hospital, atau faktor-faktor risiko yang lain sedang dilanda setiap tahun.

Pembawa A boleh merebak C. jangkitan beza tanpa menyedari gejala diri mereka sendiri. Ia boleh mengambil minggu, bulan walaupun untuk beberapa notis mereka sakit dan pada masa itu mereka mungkin tidak mengambil langkah berjaga-jaga untuk membendung pepijat daripada mencemarkan sesuatu. Dan kerana C. diff boleh menjadi ancaman yang meningkat apabila mengambil antibiotik untuk keadaan yang berbeza, ia boleh bersembunyi di pinggir sehingga "baik" bakteria usus adalah dalam minoriti dan mendapat kelebihan.

C. Gejala beza

Awal, gejala-gejala biasa C. jangkitan beza ialah:

Berair cirit-birit, cecair yang berlaku kali 3 + sehari, dua hari atau lebih berturut-turut
Kekejangan perut sedikit dan ketidakselesaan
Sebaliknya, keadaan lebih teruk C. diff sebenarnya akan menyebabkan kolitis (radang usus besar). Sebuah varian kolitis adalah kolitis pseudomembranous termasuk pendarahan usus atau pelepasan. Tanda-tanda ini meningkat C. jangkitan beza ialah:

Berair, cecair cirit-birit yang berlaku sehingga 15 kali sehari
Kekejangan perut yang teruk dan ketidakselesaan
Najis yang mengandungi darah atau nanah
Loya
Dehidrasi
Demam
Pengurangan berat
Hilang selera makan
Jika anda mengalami najis longgar atau mana-mana gejala untuk lebih lama daripada tiga hari semasa mengambil atau selepas mengambil antibiotik, anda perlu berjumpa dengan doktor anda dengan segera.

C. diff Punca

Bertentangan dengan kepercayaan bahawa C. diff bakteria hanya terdapat dalam najis atau tandas, ia sebenarnya terdapat dalam udara, air, dan juga tanah kami. Walaupun ia boleh dibawa oleh orang yang sihat dalam usus mereka, ia adalah yang paling biasa ditemui pada orang sakit. Mereka yang sihat mempunyai rintangan imun lebih kukuh untuk C. pendedahan beza. Dan terdapat banyak lagi syarikat penerbangan itu di mana kepekatan yang sakit ditemui: hospital dan dengan pembekal perkhidmatan kesihatan. Bakteria ini boleh berkembang maju apabila najis mereka tinggal di dihantar dari tangan yang tidak dibasuh pembawa untuk makanan, pakaian, kaunter, dan objek lain yang biasa (gunting, alat kawalan jauh, peralatan, wang, tombol pintu dan lain-lain). Ini pencemaran bakteria boleh menjadi sangat enak dan kekal di dalam bilik atau di atas objek walaupun selepas beberapa bulan. Apabila seseorang memungut C. beza di tangan mereka, mereka sengaja boleh menelan ia dengan menyentuh mulut mereka, sekeping gula-gula, pencungkil gigi, dan lain-lain atau merebak ke lebih banyak lokasi.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, semasa mengambil antibiotik boleh membantu dengan beberapa jangkitan, ia boleh mengurangkan bilangan "baik" bakteria yang badan anda juga. Apabila ada tidak begitu banyak orang baik, bakteria yang tidak baik mempunyai peluang untuk menguasai dan mendapat kelebihan. Apabila ia mempunyai kawalan ke atas usus anda, toksin yang dihasilkan yang menghakis lapisan usus dan menyebabkan kerosakan dalam usus itu sendiri.

Ia adalah baik untuk ingat bahawa antibiotik yang paling biasa menyebabkan jangkitan C. diff ialah: clindamycin, fluoroquinolones, cephalosporins dan penisilin.

C. superbugs beza

Hasil daripada tahun ke tahun antibiotik terlalu-perscribed untuk merawat penyakit, beberapa jenis bakteria telah berkembang sebagai lebih tahan untuk perubatan. Ini baru C. strain beza adalah jauh lebih kuat dan berbahaya daripada orang-orang yang telah lalu, dan mengeluarkan toksin yang lebih kaustik ke usus dan kolon. Juga, bermula sekitar tahun 2000, kes-kes bug baru-dan-baik yang didapati pada pesakit yang berada dalam keadaan sihat dan tidak tinggal di kemudahan jagaan kesihatan. Ini berbeza kepada jangkitan tradisional memerlukan satu orang yang tidak sihat atau dimasukkan ke hospital untuk menyerang.

Meningkatkan kemungkinan ...

Mari kita jelas. Sesiapa sahaja boleh menjadi berisiko untuk mendapat jangkitan C. beza. Rumah penjagaan, bilik kecemasan, dan hospital di mana cara-cara jadual, kereta, meja, stethoscopes, telefon dan pen hadir mudah untuk bakteria untuk menjadi dihantar. Kemungkinan anda adalah besar untuk mendapat jangkitan jika:

Anda mempunyai C. jangkitan beza sebelum
Telah menjalani pembedahan abdomen atau gastrousus
Adakah 65 tahun atau lebih tua. Kemungkinan adalah 10 kali atau lebih lagi kepada mereka 65 atau lebih tua jika dibandingkan dengan orang dewasa yang lebih muda
Jika anda mengambil antibiotik atau telah baru-baru ini
Mempunyai keadaan yang sedia ada atau sistem imun yang lemah
Mempunyai kanser kolon atau isu keradangan usus
Anda dimasukkan ke hospital atau tinggal di pusat penjagaan jangka panjang
Masalah tambahan

Berikut adalah beberapa masalah tambahan yang boleh mengakibatkan daripada C. diff kolitis atau jangkitan:

Megacolon toksik. Ia tidak sebagai menyeronokkan kerana ia bunyi. Ia adalah apabila kolon tidak dapat mengusir gas dan najis, yang menyebabkan ia sangat membesarkan dan menggelembung. Apabila syarat ini tidak dijaga dengan segera, kolon boleh pecah dan menghantar bakteria berbahaya yang sentiasa mengalir ke dalam rongga abdomen. Pembedahan kecemasan mesti dilakukan pada satu masa dalam keadaan ini.

Kegagalan buah pinggang. Dengan cirit-birit, dehidrasi boleh berlaku cukup pantas bahawa buah pinggang tidak boleh berfungsi secara normal dan cepat merosot.

Dehidrasi. Cirit-birit yang melampau boleh membuat satu kehilangan besar elektrolit dan cecair. Badan anda perlu mempunyai perkara-perkara ini untuk mengekalkan sistem yang sihat dan sokongan organ.

Penembusan usus. Apabila jangkitan telah menyebabkan kerosakan yang cukup untuk usus yang mampu menjatuhkan semua jalan melalui, hasilnya adalah lubang yang bocor daripada bakteria. Bakteria kemudian mengalir ke dalam rongga abdomen mewujudkan keadaan yang mengancam nyawa serta-merta. Pembedahan kecemasan diperlukan untuk mengelak lubang dan menyelamatkan pesakit.
Saringan untuk C. diff

Setiap orang telah menggunakan antibiotik dan membangunkan cirit-birit dalam sekitar dua bulan sejak penggunaan lepas, atau jika terdapat najis berair lama selepas kemasukan hospital, pembekal perubatan biasanya mengesyaki C. jangkitan beza. Terdapat beberapa ujian yang boleh memerintah ini keluar:

Daftar Colon. Doktor anda mungkin perlu memeriksa bahagian dalam kolon anda untuk menyingkirkan jangkitan. Sigmoidoskopi Theflexible, kerana ia dipanggil, terdiri daripada memasukkan tiub fleksibel dengan kamera sedikit ke dalam kolon anda untuk memeriksa mana-mana tempat keradangan atau pseudomembranes.

CT Scan. Apabila ada kemungkinan komplikasi yang berpunca daripada C. diff, imbasan yang dikenali sebagai tomografi berkomputer (CT scan) boleh memberi maklumat yang sangat terperinci dan imej mengenai kolon. Ia juga boleh memberi laporan mengenai bagaimana tebal dinding kolon adalah -a dinding yang terlalu tebal adalah menunjukkan kolitis pseudomembranous.

Ujian najis. Ujian yang paling mudah dan paling kurang invasif. Terdapat beberapa jenis ujian najis, tetapi apa yang mereka semua cuba untuk mengesan adalah kehadiran tanda tangan, toksin-tanda dikumuhkan oleh yang tersembunyi C. jangkitan beza. Jenis yang paling biasa ujian najis dipanggil immunoassay enzim, atau EIA, ujian. Ia adalah salah satu ujian yang paling pesat tetapi boleh menghasilkan beberapa palsu-positif. Kadang-kadang ia digunakan bersama-sama dengan kultur tisu untuk ketepatan terbaik.
C. diff Colitis dan jangkitan berkaitan adalah semakin meningkat dan banyak kes mula membuat berita utama. Melalui kesedaran dan pencegahan kemaluan yang lebih besar, ketara boleh mengurangkan kemungkinan dijangkiti seperti penderitaan yang melemahkan. Rawatan lama dari 1950-an seperti Pemindahan itu tahi muncul semula sebagai berdaya maju, pengawetan alternatif yang sangat efektif untuk pil bermunculan dan pharma-penawar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar