Minggu, 08 November 2015

Kelas Karate Pertamaku

Kelas Karate Pertamaku

Satu kanak-kanak kolej pada tahun 1970 terlibat dalam seni mempertahankan diri, didorong oleh Bruce Lee, Kwai Chang Caine, dan Lo Lei dalam "lima jari Maut," kata seorang hippie panjang berambut di loceng seluar bawah, tangki atas tee shirt dan Fu Manchu misai, saya mengambil menyelam dan memasuki dojo karate.

Boleh saya katakan hari pertama dalam kelas adalah asing, asing, apa sahaja.

Seperti segala-galanya pada masa ini dalam hidup saya, apabila saya temui sesuatu yang baru, saya menghabiskan lebih banyak masa menonton, memerhati, mencontohi dan berkata apa-apa, dan berharap saya "bunga liar" tiruan tidak menarik perhatian. Kecuali orang-orang yang memakai pakaian seragam berkanji karate putih dengan pelbagai tali pinggang berwarna mengumumkan barisan mereka, saya melihat orang lain seperti saya, regangan canggung, dalam sudut-sudut yang tenang, tidak membuat hubungan mata.

Selepas saya berjalan, saya duduk di kerusi dan mengambil kasut dan sarung kaki di luar, tucking mereka kemas jauh di tempat di mana saya tidak akan lupa mereka. Saya berdiri di pinggir lantai dojo, tunduk dan masuk. Ia adalah kali pertama saya mengalami lantai kayu keras pada kaki yang terdedah. Sakit.

Kanan kemudian saya menyedari berapa banyak wuss saya kini bahawa saya mengambil "kay-RAH-tay."

Saya memegang off membeli gi atau karate seragam. Saya telah dibenarkan untuk memakai seluar peluh dan baju tee putih. Saya melihat bahawa gis dipakai oleh pelajar telah dibersihkan dan ditekan sebelum setiap senaman dan setiap.

Ini adalah permulaan satu kod yang ketat saya tidak biasa.

A memandang tinggi akhlak adalah satu keperluan; apa-apa pelanggaran, besar atau kecil, tidak diterima. Skru dan pelajar dibatalkan keahliannya. Dalam tahun-tahun saya latihan, tidak mempunyai saya mendengar dan tidak mengalami kes apabila kod ini pernah pecah. Apabila saya mula-mula mengambil seni mempertahankan diri, saya tinggal di era apabila adab adalah mandatori. Keluarga saya tinggal kurang bekerja di ladang ladang California Central San Joaquin Valley. Sebagai seorang anak muda, saya mempunyai beberapa harta: beberapa set pakaian: Satu untuk bermain atau kerja; satu set untuk sekolah, dan satu set segar dan bersih untuk gereja atau acara-acara rasmi. Walaupun ibu dan ayah memperoleh gaji yang tidak seberapa sebagai buruh ladang randah, kita berpakaian sut halus dan pakaian di gereja. Saya tidak selesa menghabiskan usaha cuba yang pada pendapatnya patut seperti. Apabila saya menyertai kelas, saya berada di kolej, dan benar-benar tidak berminat untuk memakai pakaian formal. Saya tidak berminat untuk menambah satu lagi set peraturan untuk hidup mengelirukan saya. Walaupun perasaan ini, saya palsu ke hadapan, tidak banyak untuk menerima peraturan tetapi lebih untuk belajar. Selagi saya tidak diminta untuk melatih Butt telanjang, saya diterima gi bersih, kuarters latihan rapi, etika dan ketaatan kepada ibu bapa. Penampilan seragam perlu kerana tidak menjadi isu dalam pembelajaran: Satu perkara yang kurang perlu bimbang sambil belajar sesuatu yang baru dan menyempurnakan lama. Ia seperti memakai seluar ditekan, kemeja putih dan tali leher merah untuk satu temu bual. Konservatif oleh standard hari ini, dengan memakai pakaian konservatif, rupa tidak akan menjadi sebab untuk tidak mendapat kerja. Seperti seluruh aspek etika, adab dan kesopanannya regimen, ada sikap hormat dan rendah diri. Walaupun pengajar tidak perlu mengeja ia keluar secara khusus, saya belajar dengan cepat bahawa proses pembelajaran lebih jauh dan lebih dalam dari apa yang di depan saya berkembang. Saya mendapati bahawa peraturan-peraturan ini dibangunkan watak dan menjadikan saya manusia yang lebih baik.

Ketika saya masih kecil, saya telah diajar untuk mengatakan, "ya tuan," "ya puan" kepada orang-orang tua, guru, ulama, polis dan sebagainya tanpa mengetahui mengapa. Apabila ditinjau kembali, sebelum memasuki (dan meninggalkan) dojo, dan foto sensei, saya telah diajar untuk tunduk dan mengatakan perkataan "os," pendek untuk "Onegai-shimasu" (oh-neh-GAH-ee-dia-mah -SOOH) yang, diterjemahkan, bermaksud "Adakah anda akan membantu atau mengajar saya, boleh?" Satu penghormatan, dan budaya kawalan diri dan etika semua mempertahankan diri sambil belajar. "Maafkan saya dan saya minta maaf, tetapi saya mesti merobek mata anda dengan teknik penumbuk harimau saya." Keamanan dan belas kasihan, asas menggabungkan adab dan kemahiran membunuh.

Pada hari pertama, Sensei Willard Thomas telah kami berdiri sejajar dengan pelajar senior pada satu hujung dan pemula pada yang lain. Kami menunggu beberapa saat kerana dojo terdiam, senyap, pengalaman terkesima saya. Saya memerhatikan dengan penuh minat sambil melutut oleh menjatuhkan pertama pada satu lutut dan kemudian yang lain. Semua orang ikut serta. Saya bergelut untuk meniru gerakan-gerakan ini sebagai lantai yang dibuat lutut saya dan kekura kaki kecederaan. Seperti yang saya sakit dan berperang keinginan untuk menyesuaikan diri, orang lain di sekeliling saya kekal beku seperti patung. Ia adalah kali pertama yang saya lakukan apa-apa seperti ini dan ia adalah pelik, tidak selesa tetapi belum menarik. Sensei membuat hubungan mata dengan saya dan kemudian menjerit "mokutsu!" (moh-Koot-Sooh) Saya tidak tahu apa yang dimaksudkan, tetapi saya nampak dia menutup matanya. Saya secara semulajadi diikuti bersama-sama. Sebagai saat ditandakan, saya cuba untuk membiarkan apa sahaja yang sepatutnya berlaku, berlaku. Apa yang saya teringat melalui mata tertutup adalah hanyalah kegelapan dan selepas membakar imej belakang. Saya tertumpu pada kegelapan ini sebagai mata tertumpu di belakang kelopak mata, dunia di sekeliling saya yang ditandakan oleh. Walaupun antara lain, saya berasa bersendirian dan pelik.

Senyap.

Ia adalah begitu tenang saya boleh mendengar denyutan jantung saya. Orang yang datang kepada saya menarik nafas secara senyap-senyap seketika berdehit pelik datang dari kanak-kanak kecil yang melutut di sisi lain daripada saya.

Saya disekat ketawa.

Fikiran saya kemudian mengembara berfikir bumbung meneroka gua di, runtuh pada semua kita kecuali pada sensei yang kekal tidak disentuh dan tidak terjejas. Saya rasa nafas saya meninggalkan saya, menyesakkan. Saya perlu pergi, tetapi berjuang perasaan. Saat ditandakan oleh dan saya menjerit ke dalam.

Kemudian melalui kehitaman Saya mendengar dia berkata-kata, "Sebagai pelajar karate, meninggalkan semua fikiran di belakang anda. Rumah anda, sekolah anda, anda gereja. Semua. Semua fikiran, kecuali karate, tidak lagi wujud." Saya dapat merasai satu ketenangan yang amat sangat. Sesuatu yang berlaku; Saya tidak menentangnya dan menikmati perjalanan ini pelik. Tempoh lama berdiam diri diikuti dan kemudian "Mokutsu-Yame!" (moh-Koot-Sooh-YAH-meh) saya membuka mata saya hanya untuk melihat apa yang sepatutnya berlaku seterusnya, dan semua orang mempunyai mata mereka dibuka dan dilatih sensei. Dia tunduk dalam kedudukan melutut, dahi hampir tidak menyentuh lantai. Semua orang tunduk semula berhubung.

Dahi saya jatuh ke lantai.

Ouch.

Saya berada di kolej mengalami kehidupan seperti berada di rumah, kajian sukar, kebebasan, fikiran yang terbuka menerima penyelamatan masa. Pembelajaran kemahiran baru seperti berurusan dengan personaliti yang buruk, budaya baru ini merasa seperti ais sejuk pada kaki saya. Ia adalah pada awal 70-an, semasa masa hidup saya apabila dadah dan seks kononnya boleh diterima, sesuai dan selamat. Oleh itu, perkara yang terakhir di fikiran saya adalah supaya berdisiplin, tentera dalam skop, terpikat dalam budaya yang pelik. Mokutsu (perkataan Jepun untuk "meditasi") dikeluarkan pemikiran di luar dan saya berubah menjadi span untuk pembelajaran.

Latihan ini membantu saya, 35 tahun kemudian. Walaupun saya telah dilatih dalam sistem lain, Shorin Ryu dan Shotokan Karate, Aikijujitsu, senjata Okinawan, Muay Thai Kickboxing dan Taijiquan, apa yang saya belajar dari sensei mengajar saya bagaimana untuk belajar dengan terlebih dahulu melepaskan semua fikiran luar.

Saya belajar bahawa untuk menjadi baik dalam apa-apa, saya terpaksa menjadi seorang pelajar yang baik, pekerja keras, seorang pakar dalam asas kajian. Dalam matematik, tatabahasa, sejarah, sains atau muzik, saya mendapati bahawa jika saya menguasai asas-asas, ia akan menjadi lebih mudah bagi saya untuk mendaki tangga pembelajaran daripada telah saya dipintas asas.

Karate terdiri daripada tiga blok asas, tiga tendangan asas, berbagai macam tumbukan ditambah dengan pelbagai teknik yang menarik. Kurikulum Sensei Thomas 'adalah sama, tidak berbeza daripada yang lalu. Saya mula janggal, tersandung. Ada juga yang seperti saya, ada yang lebih baik yang akan datang. Cermin menunjukkan kesungguhan mereka. Pelajar kanan yang diketuai oleh contoh dan saya kehendaki tangan saya, batang tubuh dan kaki untuk meniru. Sensei singgah dan diperbetulkan saya di selang berkala. Seperti hari dan bulan berlalu prestasi saya bertambah baik. Saya berkembang dengan cepat, sebahagiannya kerana saya adalah seorang atlet, sebahagian besar kerana saya berlatih di rumah dan didorong. Keyakinan diri saya meningkat. Ini membantu dengan, segala sesuatu, kolej, yang sebelum latihan seni mempertahankan diri yang dialami. Ia adalah tahun pertama saya di kolej dan saya menumpukan usaha sambilan satu kajian. Adegan pihak kolej menghantar saya terasa bahang ke belakang bahawa saya perlu berubah. Latihan karate dikembalikan "disiplin," satu konsep yang saya dengar dalam perbualan membantu saya. Disiplin konsep tentera adalah sesuatu yang saya tidak mengamalkan sebelum mengambil kelas sensei Thomas '. Apabila kita berdiri di pendirian kuda untuk tempoh kelas keseluruhan, kaki saya dibakar dan saya menyakiti seperti saya tidak pernah menyakiti sebelum ini. Semua orang lain di dalam kelas yang dialami semasa sensei Thomas kekal dalam menumbuk pendiriannya, menarik dan menyekat, kehadiran yang tabah. Tidak mahu kalah, saya mencerminkan pendirian beliau, lebih rendah daripada kebanyakan orang lain di dalam kelas, menerima cabaran beliau untuk kemajuan.

Ini mengajar saya untuk diam, mendengar, dan mencontohi.

Seni mempertahankan diri adalah satu disiplin yang mengajar melalui teladan. Pada masa-masa, pengajar yang dibetulkan melalui arahan, tetapi kebanyakan masa, saya hanya disalin (monyet lihat, monyet lakukan).

Saya boleh mengatakan bahawa bahagian yang paling penting tentang hidup adalah untuk menghargai selok-belok, belajar asas-asas dan menjadi seorang pakar, dan dalam hal ini, salinan kucing yang lebih baik anda adalah lebih baik. Apabila tiba masanya apabila anda telah menguasai seni menyalin, maka anda boleh mula mereka bentuk laluan anda sendiri ... nasib anda sendiri. Hai. Wakirimaska?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar