Minggu, 08 November 2015

Kilasan Hot dan Malam Berpeluh Boleh Dikawal Dengan Herba dan Phytogens

Kilasan Hot dan Malam Berpeluh Boleh Dikawal Dengan Herba dan Phytogens

Jika anda mempunyai hot flashes atau berpeluh malam anda tahu bahawa mereka boleh mengganggu hidup anda. Kedua-duanya boleh menyebabkan ketidakselesaan fizikal dan juga kebimbangan walaupun yang membawa kepada serangan panik. Kerana berpeluh malam mengganggu kitaran tidur biasa, mereka juga boleh menyebabkan insomnia atau panik serangan pada waktu malam. Kebimbangan dan kadang-kadang ketakutan yang mengiringi kedua-dua masalah boleh menjadi lebih banyak masalah daripada hanya perubahan dalam suhu badan.

Masalah ini disebabkan oleh tahap dengan cepat meningkat daripada FSH (Follicle-merangsang hormon) dan LH (hormon luteinizing) hormon. Percaya atau tidak, tahap melambung FSH dan LH adalah hasil langsung daripada penurunan hormon estrogen dan sebenarnya sesuatu yang semula jadi keinginan badan untuk haid. Apabila kita meningkat usia wanita, bagaimanapun, kitaran haid boleh menjadi tidak menentu sebelum ia akhirnya berakhir.

Kedua-dua FSH dan LH adalah sebahagian daripada kitaran haid yang biasa di kalangan wanita. Apabila semua tahap hormon berfungsi dengan baik dalam wanita dengan kitaran haid yang sihat dan semula jadi, tidak ada masalah dan mereka meningkat dan penurunan mengikut keperluan badan. Sebab itulah penggunaan HRT (terapi penggantian hormon) tidak membantu untuk melegakan berpeluh malam dan hot flashes. Masalahnya ialah bahawa terdapat kesan-kesan sampingan. Walaupun prospek berkembang "lama." tidak menarik kepada kebanyakan orang, penuaan adalah sebahagian semulajadi hidup dan kita sering mendengar orang bercakap tentang penuaan anggun.

Daripada cuba untuk kekal muda dengan HRT yang benar-benar boleh mendatangkan lebih banyak mudarat daripada kebaikan, ada wanita yang cuba mencari makanan tambahan yang meniru estrogen dan menyebabkan badan untuk tahap yang lebih rendah daripada FSH dan LH perlahan-lahan dan secara semula jadi. Sesetengah herba yang telah digunakan adalah Rhubarb (root), Cohosh Hitam (ekstrak akar), Damiana Leaf (ekstrak), Wild Yam (root), Hops (bunga), Chastetree (berry), dan Don Quai. Sesetengah herba ini telah diambil untuk beribu-ribu tahun oleh wanita di Asia.

Jelas sekali, tidak ada estrogen manusia dalam produk-produk tumbuhan, tetapi mereka mempunyai phytogens yang merupakan sebatian daripada tumbuh-tumbuhan yang mengikat kepada reseptor estrogen dalam badan dan membantu untuk mengimbangi tahap hormon. Walaupun tiada terapi adalah sempurna dan berfungsi sepanjang masa sama ada HRT atau ubat-ubat herba semula jadi adalah dua kaedah yang wanita gunakan untuk mengawal berpeluh malam dan hot flashes. Pelepasan yang membolehkan mereka untuk mendapatkan malam yang lebih baik tidur dan pergi dengan yakin melalui hari-hari mereka.

Cara terbaik untuk membuat keputusan yang terapi yang tepat untuk anda adalah untuk berbincang dengan doktor dan rakan-rakan anda dan lihat apa yang mereka katakan. Oleh sebab wanita sendiri mengalami masalah ini, nasihat yang terbaik mungkin akan datang daripada wanita lain yang hidup dalam masalah ini dan mencuba pelbagai kaedah mengawal gejala menopause.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar